Strona
domowa Ireny i Zbigniewa Kuleszów
Serdecznie witamy na domowych, prywatnych serwerach Dzisiaj jest: 2024-12-21 Aktualizacja strony dnia: 2023-01-15 |
Strona główna | Ogloszenia | Sesja | Obrony | Tematy | Zajęcia | Bloki | Projekt Kompetencyjny | Pobierz | Info | Kontakt |
Zbigniew Kulesza :-)
Ogłoszenia "obronne" :-)
Czyli jak się przygotować, by się obronić (na pięć!)?
1.
UWAGI wstępne!
2. Etapy przygotowania do
obrony - 10 punktów
3. Etapy
obrony - w 10 punktach
4. Pisanie pracy dyplomowej
- w 10 punktach
Proszę zgłaszać mailem ew. uwagi co do tabeli (@). Pozostałe informacje jeszcze niżej.
Warunki odbycia obrony (wymagane
ze strony opiekuna - czyli mnie):
1. Oddanie
pracy opiekunowi (pdf + wersja drukowana, nie musi być "twarda", może
być obustronna) - bez tego nie napiszę recenzji na obronę! Pdf - zaraz
po poprawkach ode mnie i recenzenta, a drukowana wersja z płytką - może
byc tuż przed obroną (NIE WIEM - ile trzeba egzemplarzy do
dziekanatu/biura, to się zmienia, zwykle dwa, plus jeden można dla
siebie),
2. Przedstawienie
prezentacji. Prezentację proszę przygotować na umówiony
termin.
Jak przygotować
prezentację proszę czytać "Etapy obrony" punkt 4b i 4c.
Wtedy też pomyślimy o pytaniach/tematach na egzamin.
3. Proszę
dopilnować wpisania ocen przez prowadzących ze wszystkich
przedmiotów (absolutorium).
Bez ocen w EKS obrony
nie beda mogły sie odbyć. Trzeba pójść
bezpośrednio do
prowadzących i załatwić tę sprawę.
4. Musi
być potwierdzenie od recenzenta, że pracę otrzymał i ocenił
(potwierdza to mnie).
5. Złożenie
wszystkich wymaganych dokumentów do biura - z mojej strony
musi być podpisanie potwierdzenie oddania pracy.
Brak zezwolenia na obronę
- oznacza, że nawet na chwilę przed obroną mogę ją odwołać, ze względu
na brak spełnienia wymogów formalnych!
- Obrony będą odbywały sie w szybkim tempie. Proszę przyjść znacznie wcześniej (mimo oficjalnego podania godzin).
- Aktualne terminy obron prac magisterskich i inżynierskich to: xxxxxxxx.
- Osoby, ktore chcą się bronić (w lutym) - b.pilnie muszą się u mnie pojawić z postępami pracy - chyba, że się ma to już za sobą.
- Poniżej - porady dla osób przygotowujących sie do obrony. Na podstawie moich wieloletnich doświadczeń - i niemal 130 obron prac magisterskich oraz 30 inżynierskich, które razem z moimi podopiecznymi przeżyłem.
Serdecznie pozdrawiam
Zbigniew Kulesza
Etapy
przygotowania do obrony - 10 punktów
1. Praca musi być przejrzana i poprawiona przez mnie. Ile razy i jak dokładnie - to już zależy jak się ją napisało ;-) ;P
2. Decyzją o obronie jest podpisanie przeze mnie generowanego w serwisie studenckim dokumentu o "złożeniu pracy dyplomowej". Od tego momentu obrona musi się odbyć w ciągu następnych 30 dni.
3. Potrzebne
jest
jeszcze uzyskanie podpisu od prof. Napieralskiego do
indeksu. W
międzyczasie - zgłaszamy się do Pani w naszym biurze, by zacząć
załatwiać pozostałe formalności. W tym - złożyć indeks (muszą być
wszystkie wpisy - za wyjatkiem pracy dyplomowej od prof.
Napieralskiego). Aktualna lista wymaganych formalności - u Pani
w biurze
(ja nigdy się tym nie interesuję i nic o tym nie wiem). Brak
zgloszenia
u Pań, braki w dostarczonych dokumentach = brak
rezerwacji, utrata miejsca w wyznaczonych terminach - terminy przepadną
(dokumenty MUSZĄ "przejść" jeszcze przez dziekanat).
4a. Osoby już mające gotową pracę: należy przygotować prezentację ppt/pdf pracy w postaci 8-10 slajdow WYLACZNIE na temat wlasnej pracy (inżynierska) lub 14-16 slajdów (magisterska - 3-5 slajdów może być "teoretycznych") - zwiezle zalozenia pracy, co i jak sie zrobilo, wyniki. I przygotowac do 4-5 min. (inżynierska) lub 7-8 min. (magisterska) niezwykle powaznej slownej prezentacji, od której zależy prawie 1/3 oceny.
4b. Należy przystąpić do "przesluchania" prezentacji - u mnie - i to obowiazkowo - po wcześniejszym umówieniu się. Przesłuchania trwają "do skutku" tyle razy - dopóki wystąpienie nie wypadnie co najmniej zadowalająco.
4c.
Sprawdzić
na rzutniku, czy prezentacja jest czytelna. Bywa różnie - w
razie
potrzeby poprosić administratorów o otworzenie pokoju obron
(biblioteka) i uruchonienie rzutnika.
5. Recenzenta wyznaczam ja, a przewodniczacego - proszę się pytać Pani w biurze! Termin wyznaczamy po uzgodnieniu - Pani w biurze, Przewodniczący, Prof. Napieralski, ja - nie ma sensu "wywierać nacisków" i prosić o termin dogodniejszy, bo i tak się nie uda :-)
6a. Nalezy elegancko "podpytać się": mnie (nie prof. Napieralskiego) o tematykę pytania na obronę. Dotyczy to też: recenzenta i
przewodniczacego Komisji. Są trzy pytania! Ja - z pracy, recenzent - elektronika, przewodniczacy - pytanie ogolne: podstawy, elektronika, elektrotechnika.
6b. "Trochę" przypomnieć sobie i pouczyć się powyższego :-) Jak się chce 5 - to nawet więcej niż trochę. Jak się nic dotąd nie umiało - też posiedzieć dłużej...
7a. Dostarczamy do naszego biura (nie dziekanatu) - tyle wydrukowanych OSTATECZNYCH wersji prac, ile powie Pani w biurze (chyba 2, w tym jedna dwustronna) + jedna dodatkowa musi być dla mnie i u mnie ok. 2 dni przed obroną. Oprócz pracy - załączamy płytę CD z pełną dokumentacją: kopią pracy, plikami źródłowymi, skompilowanymi programami, ew. dokumentacją, schematami płytek itp. Proszę wszystko na płytce uporządkować tematycznie, nadać właściwe nazwy i jeśli trzeba - pliki z opisami materiałów.
7b. Do recenzenta - dostarczamy pracę w formie i czasie - według Jego życzen!!! Np. u Pana Tylmana - wystarczy tylko wersja pdf wysłana mailem, nie trzeba wersji drukowanej.
7c. MUSZĘ mieć koniecznie wysłaną mailem do mnie ok. tydzień przed obroną przynajmniej wstępną wersję pracy (odt doc pdf) w celu napisania recenzji, bez której obrona się nie odbędzie!!! Jeśli jest już wstępnie zatwierdzona przeze mnie praca - można wyslać taką własnie wersję! Recenzji nie napiszę, jak ktos mi to wysle dopiero w przeddzień, lub sobotę, niedzielę itp. W chwili obecnej jest to także konieczne ze względu na weryfikację pracy systemem Plagiat - zwykle działa szybko, ale zastrzega, że można czasem poczekać na wyniki nawet kilka dni (proszę nie dołączać do tej wersji pracy wymaganych oświadczeń - niepotrzebnie zwiększa to wyniki w Plagiacie).
8. Utrzymać kontakt z Paniami z biura i ze mną, gdyby zaszły zmiany w terminach lub trzeba było coś pilnie dostarczyć.
9. Na obronę nie trzeba nic poza przyniesieniem legitymacji do oddania, ew. swojego szczęśliwego długopisu lub maskotki. Koniecznie trzeba pamiętać o wzięciu zapisanej na pendrajwie lub CD prezentacji - i samej pracy w postaci sprzętu lub programu (jeśli to możliwe). Warto pochwalić się swoimi osiągnięciami. Jeśli bezpośrednie pokazanie pracy nie jest wykonalne - można nagrać np. 1-2 minutowy filmik (odtwarzany za zgodą Przewodniczącego Komisji). Branie dopalaczy, środków dopingujących, energetyzujących itp. (ew. poza kawą w rozsądnej ilości) - skończy się niedopuszczeniem lub wyproszeniem z egzaminu.
10. Przed obroną: wyspać się, umyć, założyć krawat. Kobiety - ładnie, ale bez przesady: nadmiaru makijażu lub biżuterii. Ja pilnuję osobiście, by wszystko przebiegało spokojnie dla Was - więc się nie niepokoić! W razie jakichkolwiek problemów, pytań i kłopotów - pilnie zgłaszać się do mnie, patrzeć na mnie, sprawdzać co robię, co mówię! Do końca obrony jestem przecież Waszym Opiekunem - czuwam nad przebiegiem obrony i nic się Wam złego nie stanie (chyba, że już kompletnie nic się nie nauczycie na egzamin... - ale na to nie mam wpływu).
Pisanie pracy dyplomowej - w 10 punktach
1. Tematykę można wymyśleć samemu, można skorzystać z gotowych propozycji, można też przyjść do mnie jeszcze bez pomysłu, ale trzeba choć wiedzieć co się lubi w elektronice/informatyce ;-) ;P Pracę zaczynamy zatem od sformułowania naszych zainteresowań oraz wyboru osoby, która bedzie naszym Opiekunem. Najlepiej wybierać tytuł zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, dotychczasową wiedzą. ;-) ;P2. Najważniejszy etap to sformułowanie tytułu pracy. Bezwzględnie musi przy tym uczestniczyć Opiekun. Tytuł pracy decyduje o tym, co znajdzie się w jej treści. Niezgodność tytułu z późniejszą treścią jest podstawą do odrzucenia pracy. Jedyny na tym etapie (aż do obrony) wymóg formalny - to wypełnienie deklaracji pracy dyplomowej do pobrania w szafce przed Biurem Katedry i po wypełnieniu przez studenta (teraz zmiana - pobieramy dokument w wersji elektronicznej, wypełniamy i drukujemy), i podpisaniu przez Opiekuna złożenie w Biurze Katedry. Ważna sprawa, o której trzeba pamiętać - gdy temat jest "nowy", należy składać deklarację w biurze Katedry z zaznaczeniem, że nie był jeszcze zatwierdzany (wtedy bedzie przesłany do odpowiedniej instytucji na Uczelni, zatwierdzającej tematy prac). Temat można zmienić, przeformułować, dodać podtytuł - tylko trzeba o sprawie poinformować mnie odpowiednio wcześnie.
3. Bardzo pomocne jest przygotowanie planu pracy - najczęściej w formie propozycji spisu treści. Po konsultacji ze mną i wprowadzeniu poprawek - pozostanie tylko wypełnienie poszczególnych punktów treścią :-) Pracę należy pisać patrząc się na jej tytuł (trzeba wydrukować go i powiesić nad biurkiem). Nie pisać o sprawach nie związanych z tytułem. A koniecznie (!) pisać o tym, o czym mówi temat pracy. W przeciwnym przypadku grozi odrzucenie pracy przeze mnie lub recenzenta. Jeśli temat pracy nie będzie się zgadzał z wypełnioną deklaracją - no cóż, kłopot jest wielki... to tak jakbyś napisał nie swoją pracę...4.
Z czego składa się praca:
* Praca musi mieć wstęp i zakończenie.
- Wstęp musi wyjaśniać (w oparciu o literaturę)
temat pracy, przyczynę podjęcia takiej tematyki.
- Zakończenie -
podsumować i zweryfikować zamiary sformułowane we wstępie.
* Podstawowa różnica między pracą
inżynierską i magisterską - to część teoretyczna - ona może być
skrócona do minimum w pracy inżynierskiej, a musi być dobrze
rozwinięta
w magisterskiej. Praca inżynierska koncentruje się na wykonywanym
urządzeniu lub programie.
* Obowiązkowy
jest także spis treści i bibliografia; spisy rysunków,
zdjęć, tabel,
grafów, skrótów - są opcjonalne,
umieszczamy je tylko, gdy istnieje
wyraźna potrzeba.
* Wzory numerujemy - chyba, że jest ich tylko kilka.
* Rysunki i wykresy - muszą koniecznie być poprawnie podpisane i
opisane
(każda oś, łącznie z jednostkami).
* Formatowanie i strona graficzna - są
bardzo ważne, kierujemy się zaleceniami Dziekanatu (zwykle Times Roman
12, podwójny odstęp, marginesy po 2,5 cm, dodatkowe 1 cm na
oprawę,
strony oczywiście numerowane).
Ostatecznie zatem:
* Strona tytułowa
* Streszczenie (polskie + angielskie) + słowa kluczowe
* Spis treści
* Wstęp
* Część główna (zwykle najpierw teoria, potem o własnym
projekcie)
- koniecznie założenia projektu
- opis projektu, schematy, rysunki
- testy projektu
* Podsumowanie (opcjonalnie)
* Zakończenie
* Bibliografia
* Załączniki (jeśli są)
* Oświadczenie o autorstwie
* Płytka z nagranym wszystkim, co powstało w trakcie pisania
pracy
6. Inne ważne elementy pracy to: w części praktycznej - wypunktowanie założeń projektu. Dodatkowo należy w końcu tej części zaprojektować i wykonać testy urządzenia / oprogramowania - i najlepiej umieścić je w tabelce. Ponadto wskazane są fotografie urządzenia, zrzuty ekranowe oprogramowania - im więcej, tym lepiej. Do informacji o oprogramowaniu dołączamy grafy i schematy blokowe. Duże - ale istotne z punktu widzenia pracy dokumentacje, rysunki, schematy - przenosimy do załączników.
7. Kolejne etapy wykonywania pracy, urządzenia, oprogramowania - najlepiej konsultować ze mną. Choćby po to, by się nie napracować nad niepotrzebnymi sprawami, a wykonać te, które są niezbędne. Należy pokazywać schematy przed ich wykonywaniem. O tym - na jakim etapie kończy się praca - decyduje opiekun - czyli ja :-) Praca to nie urządzenie gotowe do sprzedaży - więc nie musi, choć dobrze jeśli działa w miarę poprawnie. Ważniejsza jest świadomość poprawek, które trzeba jeszcze wykonać.8. Uczelnia - Dziekanat - wymaga do.dodatkowych części tj. streszczenia pracy (polskie i angielskie - nie mylić ze wstępem!), słów kluczowych i oświadczenia o autorstwie (w sumie aktualnie to bodajże 3 oświadczenia). Wymaga wersji pracy w twardej i miękkiej oprawie - ile jest ich potrzebnych trzeba sprawdzić w Biurze Katedry (to się często zmienia). Do mnie - trafia jeden egzemplarz drukowany (w dowolnej oprawie) i pdf. Do pracy dołączamy płytkę z nagranymi materiałami, programami, źródłami itp.
9. Praca z błędami językowymi - jest sprawą wstydliwą. Trzeba zwracać uwagę na błędy ortograficzne, interpunkcyjne, stylistyczne. Trzeba koniecznie poprosić kogoś o sprawdzenie i poprawienie błędów. Jest to przecież dokument - pierwszy, oficjalny, napisany samodzielnie przez Was!10. Polecam: Jan Boć - "Jak pisać pracę magisterską" - wiele wydań, można także fragmenty znaleźć w Internecie.
-
Ogólne zalecenia pisania prac dyplomowych w pozycji:
Jan Boć, Jak pisać pracę magisterską,
Wrocław 1994 (wydawnictwo Kolonia Limited, kilka wydań - ostatnie mi
znane wyd. 7 z 2009r.) - z konsultacją językową profesora Jana Miodka.
Zdecydowanie polecam.
- O poprawnej pisowni - jednostki. W języku polskim:
"§
16. 1. Przy zapisywaniu wartości wielkości należy zostawić odstęp
między wartością liczbową a oznaczeniem jednostki miary.
2. Zasady, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się do
oznaczeń
jednostek miary kąta: stopnia, minuty i sekundy."
stąd wynika:
http://www.podstawczynski.com/bledy_jezykowe.html#miary
plus dalsza część w tym artykule o: "Jak skrócić
„kilobajt”: kB, Kb, kb
czy KB?"
Wynika z tego, że jednostki piszemy ze spacją za wyjątkiem
znaków
stopni (Alt+0176), minut i sekund (miar kąta) oraz znaku procenta.
Ale jednocześnie: "Tylko że nie zawsze norma branżowa jest tym samym,
co norma ogólnoliteracka i… codzienna praktyka
pisowniowa." (patrz:
http://www.obcyjezykpolski.interia.pl/?md=archive&id=133).
Dyskusja nadal trwa:
http://www.proz.com/forum/polish/53422-spacja_czy_bez_spacji_oto_jest_pytanie.html
Ponieważ pracy dyplomowa dotyczy branży - skłaniamy się ku
metrologicznym zaleceniom pisowni.
Powrót na stronę
główną - Informacje o
stronie, prawa autorskie, legalność itd. tutaj
Informacje o przetwarzaniu i ochronie danych osobowych, kontakt i zapytania itd. tutaj Prywatne serwery Zbigniewa Kuleszy zjk.pl. Aktualny dostawca Internetu - Vectra.pl, Wszelkie prawa zastrzeżone. Zespół redakcyjny zjk.pl: zjk7@wp.pl W sprawie treści i działania strony oraz w sprawie funkcjonowania i udostępniania treści na serwerach zjk.pl - kontakt z administratorem: webmaster@zjk.pl lub zjk7@wp.pl |